יום שני, 18 ביוני 2012

מד מן עונה 5 פרק 13 - בחר את הרעל שלך


הLSD של רוג'ר, הסיגריות של פגי, הגז של דון, האלכוהול של מייגן, מכות החשמל של בת' ואפילו התגרות של פיט ברכבת. בעונה שמסתובבת כל כך הרבה סביב המוות, לא פלא שפרק סיום העונה של מד מן יציג לנו כל כך הרבה דרכים למות, כל כך הרבה רעלים. רק חבל התלייה לא מוזכר שם. ליין נמצא שם ברוחו, אדם נמצא בראש של דון, בשן הרקובה שלו. 
זה היה סיום עונה לא מדהים, לעונה לא מדהימה, שבה הטקסט גבר על הסאבטקסט. במידה רבה הפרק הזה מזכיר לי את פרק הסיום של העונה השלישית (שהיה מדהים, אחרי העונה הכי פחות אהובה עליי) וסטרליג-קופר-דרייפר-פרייס (עדיין) נמצאת לפני התחלה חדשה, עוד התפתחות על יסודות של טרגדיה. אז זו הייתה כף הרגל המרוסקת, הפעם זו התלייה של ליין.

פיט
האומללות של פיט הייתה ניכרת העונה. בכל קונפליקט שבו הוא ניצב (למעט מול רוג'ר) הוא מפסיד - קודם דון מטפל בבעיה שהוא לא הצליח לטפל בה בביתו שלו, אח"כ הוא מפסיד במאבק מול טרודי ברצון לדירה בעיר, הוא מפסיד במכות לליין, להווארד ולכרטיסן ברכבת ורק בתבוסה הסופית שלו, אחרי שאפילו בת' לא זוכרת מי הוא, הוא מקבל את האישור של טרודי לדירה בעיר. חוסר האושר שלו לעומת ההקלה של הווארד ברכבת אחרי אישפוזה של בת' משגע אותו. הנסיעה ברכבת מזכירה לו את המרחק בין מי שהוא באמת - בבית - למי שהוא רוצה להיות - בעיר, איפה שהוא יכול לשכור חדר במלון ולהיות עם מאהבת. הוא מרגיש פתטי בעצמו למרות ההצלחה שלו במשרד. מבלי לשים לב הוא התחיל להזכיר את רוג'ר שהיה מפתה נערות צעירות או משלם לנערות ליווי. בניגוד לרוג'ר - אלוף ההדחקות והבריחות - חוסר האושר תופס את פיט ורודף אותו.

מייגן
מייגן פתאום מגלה שצריך להתלכלך כדי להשיג תפקיד. היא נמצאת על סף ייאוש ולפני נקודת השבירה ודון מגלה את זה. כשהוא רואה את הקלטת הוא מבין שהיא לא רחוקה מלהיות בטי השניה, והפעם, בניגוד לפעם שבה יכל לדאוג לפרסומת עבור בטי, הוא עושה את הפעולה. לבטי הציעו את התפקיד הזה בגלל שהיא אשתו של דרייפר ובסופו של דבר התפקיד נפל, מייגן מקבלת את התפקיד בזכות דון, אבל רק כשהיא מזדהה בשם נעוריה. ההתרחקות של דון מהסט היא גם התרחקות מההצגה, מהעמדת הפנים. אני לא חושב שהנישואים האלו יחזיקו זמן רב.

ג'ואן
ראינו התבגרות מג'ואן העונה הזו. החל מההתנערות שלה מגרג וההבנה שהיא לא לבד יותר - יש לה ילד לדאוג לו. ראינו אותה עומדת על העקרונות שלה מול רוג'ר, ומוכנה בסופו של יום להתפשר עליו בתמורה לדאגה לטווח הארוך כאשר היא קיבלה את השותפות. היא מנסה לסגל לעצמה את המניירות של ליין (אפילו ברמת המשקפיים) והאשמה שהיא חשה על המוות שלו ברורה. למרות שהשותפים מקבלים אותה לישיבות באופן טבעי, היא עדיין מתחברת במקום מסויים למשפט שמייגן אמרה לדון - זה הדבר היחיד שאני טובה עבורו.

פגי
עושה רושם שפגי לא מרגישה במקום הטבעי שלה בחברה. היא אמנם קריאייטיב צ'יף, אבל ברור שבניגוד לסטרלינג-קופר, אצל טדי צ'ו הקריאייטיב בא הרבה אחרי החשבונות. פגי לא הייתה חלק בתהליך של הפניה ללקוח והחשבון הזה 'מונחת' עליה. מצד שני היא מאד מורגשת בחסרונה בסטרליג קופר, כשגינסברג לא מצליח להסתדר עם הלקוח של גרבוני טופז - החשבון שפגי הביאה יחד עם קן והציל את סטרלינג קופר אחרי עזיבת לאקי סטרייק. 
המשפט האחרון של פגי לדון we should all get together sometime הוא אירוני, היות שפגי ומייגן התחילו את העונה בתור צוות הקופי המועדף על דון. גם הוא היה רוצה אותן בחזרה איתו כקופירייטריות, אבל שתיהן עזבו אותו. התקדמו בלעדיו.

רוג'ר
רוג'ר נמצא בעצם באותו המקום כמו פיט, רק שהוא מתמסר לזה. בעוד שפיט נחרד מהרעיון של הטיפולים במכות חשמל, רוג'ר דווקא מתמסר לאל.אס.די, הוא חופשי עכשיו מכל דבר שמעכב אותו, אבל גם מכל דבר ששמר עליו מחובר למציאות. העתיד שלו נמצא בסימן שאלה גדול, ובניגוד לדון שהתבגר בעונה הזו, רוג'ר דווקא הופך ונהיה יותר ויותר ילד. אבל אני חייב לתהות האם ויינר מנסה להגיד לנו משהו. רוג'ר בסצינת הסיום ערום, צופה על העיר מלמעלה, פורס ידיים. נראה כאילו הוא עוד רגע נוגע בשמיים. 

דון
יש דיסוננס מאד גדול בין איך שדון מתייחס למייגן לבין איך שהוא מתייחס לשאר הדמויות בחיים שלו. את העזיבה של מייגן ויציאה לקריירה אישית הוא מקבל, ואפילו עוזר. מול פגי הוא הגיע כבר להשלמה האמיתית. מול אדם הוא מתחנן שלא יעזוב אותו. ובסופו של הפרק עומדת השאלה - האם הוא לבד? כולם עזבו אותו. אפילו רוג'ר נמצא בעולם משלו. את סאלי בכלל לא ראינו בפרק הזה (איפה היא הייתה באמת?) 
אם בפרק הקודם, מול דאו, קיבלנו את התמונה של דון הרעב, איש המכירות, היום קיבלנו הבזק מן העבר לדון הרגיש. גם אדם שמעיק עליו, וגם הצפיה בסרט של מייגן שמביאה אותו לתת לה את התפקיד. דון מפחד להיות לבד, אבל באותה העת מפחד להיקשר, כי אז הוא עלול לאבד אנשים. כמו פגי, כמו ליין, כמו אדם, כמו בטי.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה