יום שלישי, 5 באפריל 2011

ראפרים לא מתים, רק מתחלפים

ההיפ הופ הישראלי – לא ליאור פרחי והגבעטרון, אלא דברים שפחות מושמעים ברדיו – חרט על דגלו את הביטוי "עוד שבועיים". המון פרויקטים שנדחו ונדחו. חלקם יצאו לאחר שאיבדו את התנופה שלהם וחלקם לא יצאו ונמוגו למרתפים האפלים אליהם הולכים פרויקטים כשהם מתים. התחלתי עם שני הרכבים שרציתי לכתוב עליהם, וככל שכתבתי עלו לי עוד שמות.

לכבוד צאת האלבום החדש של קנדוג – "מילה עברית יפה" (רוצו לחנויות לקנות. אלבום מצוין) – החלטתי לכתוב על כמה מהפרויקטים המעניינים האלה.קנדוג הוא אחד הראפרים המוצלחים והוותיקים בארץ שהתחיל את הכניסה להכרה עם השיר"השמירה אינה עוברת" (שיצא, באופן מפתיע, כשהוא היה בצבא), בהמשך הוא היה ראפר הליווי של קאשי ומומי לוי – שני אנשים שעושים הופעות מרשימות באלבום החדש שלו – ואף הופיע בפריים טיים בתכנית "כוכב נולד 4" אחרי שהשופטים התלהבו ממנו (על אף שבגלל שהוא עושה ראפ הוא לא מתאים לתכנית)  והזמינו אותו להשתתף בתכנית. את ההודעה על כך,אגב, הוא קיבל בצורה קצת לא שגרתית – כשתמלל את התכנית כחלק מהעבודה שלו (עובד בחברה שמתרגמת ומתמללת תכניות טלוויזיה וסרטים). אחרי ציפיה ארוכה מאד האלבום שלקנדוג יצא החוצה, עם אחד השירים המרגשים ששמעתי – בטח בהיפ-הופ הישראלי –"עניין של זמן" שמדבר על אביו שנפטר. (אגב, אם אתם מעוניינים ניתן לדרג את השיר של קנדוג בפינת ה"חדשים" של רשת ג`)

בכל מקרה, קנדוג אכן בחוץ ועומד בהחלט בציפיות, אבל בואו נדבר על אלה שלא עמדו בזה:

פיזדה פאמילי
מי?
ההרכב המקורי היה מורכב מקסוטו (אדם סנדרסון, הבן של), אמ.סי דובי, וקרמזל שהוחלף בהמשך על ידי אמ.סי סוניק. הדי ג`יי של ההרכב היה די.ג`יי מאש.
מה?
אחד מההרכבים המוערכים ביותר עד היום, וכזה ששומעים את ההשפעות שלו על ההרכבים המוערכים ביותר היום (כהן@מושון, פלד ואורטגה). הדגש שלהם היה קודם כל הפלואו – החל מקסוטו שזרם במהירויות מטורפות, דרך הפלואו האדיש של דובי אל הפלואו של קרמזל בתקופת הפרה-הארדקור שלו ועד לסוניק שמבחינתו ביט הוא בגדר המלצה בלבד,אבל גם המילים היו חשובות בפיזדה, לא בצורה המקובלת מבחינת "תקשיבו למה שישלנו להגיד" אלא בפאנצ`ליינים ומילים שמצחיקות בכמה שהן הזויות.
אז מה נהיה?
קסוטו הלך לביים קליפים, קרמזל הלך לעבוד עם די.די.די (בהמשך), סוניק עובד עכשיו – למיטב ההבנה שלי – על אלבום רוק ודובי סתם נעלם.
איפה שומעים?
מתן "TAKTIK" מפורום המוזיקה השחורה בתפוז כתב גם כן על החבר`ה האלה (וכנראהשעשה את זה יותר טוב) והכין אוסף למי שרוצה לשמוע
אתם מוזמנים להכנס לבלוג המוזיקלי שלו:

השבט
מי?
לשאול "מי" על השבט זו בעיה. ההרכב הזה היה מורכב מכל כך הרבהראפרים עד שאני חושב שגם להם אין באמת מושג. בין השמות שעברו בו אפשר לציין את סבאג`ון, מתוקה, ג`י טק, קספר, טונה מן ג`ונס, ג`י מאן, אוז ועוד. נשמע לכם כמו הקאסטשל הדרדסים, הא?
מה?
הסלוגן של השבט היה "בית ספר בלייב". האלבום שלהם – כן, יצא להםאלבום – נוגן כולו עם כלים חיים ובהופעות הם הופיעו עם הרכב חי (שתיכף נגיע אליו).השבט התחילו בעצם כחלק מכלא 6 (סבא ג`ון, מתוקה, ג`י טק ואדי היו חלק בהרכב המקורייחד עם בייבי ג`י וסיקס) ואחרי קצת עבודה משותפת נפרדה דרכם, השבט תמיד הורכב מתתיהרכבים, ובסופו של דבר ב-2006 הם הוציאו אלבום כאשר החברים הפעילים בו הם סבאג`ון, מתוקה, טונה מן ג`ונס ואוז עם הופעות אורח של כמה חברי עבר. השילוב של הכליםהחיים גם הוביל אותם להשפעות של ג`אז (שלא נכנסו לאלבום) ושלל כיוונים מוזיקלייםמעניינים. לשבט תמיד היה פיל מיוחד, אבל הם מעולם לא הצליחו באמת לצאת מתחום ה"הבטחה"ולפרוץ.
אז מה נהיה?
כאמור אלבום יחיד יצא בשנת 2006, לאחריו השבט – שמעולם לא הרבו להופיע –פשוט התפוגגו. ישנן שמועות על חזרה לעבודה משותפת, אבל בהרכב כל כך דינמי "משותפת"יכול להיות גם אבא של טונה (שפעם הופיע איתם בשיר ברדיו! באמת!) והכלב של סבאג`ון.
יוצאי הרכב פעילים הם "המונצ`אקות" הרכב שבנוי מטונה מן ג`ונס,ג`י מאן וקספר שעובד על היפ-הופ אלקטרוני בדגש על פלואו מסחרר.
בנוסף להקת הליווי של השבט היא לא אחרת מ"הקרטל" שחורשים אתהרדיו ברגעים אלו עם "לשים לך דיסק"
איפה שומעים?
שוב אני מפנה אתכם לבלוג של מתן, עם אוסף שהוא הכין של השבט:
בנוסף ניתן להגיע לכמה מהחלקים של ההרכב דרך המייספייס:
השבט:   http://www.myspace.com/hashevet  
המונצ`אקות:   http://www.myspace.com/munchakot  
הקרטל:   http://www.myspace.com/hacartel  
ו- כמובן – הדיסק של השבט עדיין בחנויות הדיסקים (בחלקן, אני מקווה)

DDD
מי?
קרמזל – שכבר כיכב כאן בחלק על פיזדה פאמילי, "אדון אוגר" וג`ינוקמבוס. הדי ג`יי של ההרכב הוא די.ג`יי 77
מה?
בואו נתחיל מהשם. DDD זה ראשי תיבותשל Doing DopeDaily או "מעשנים חשיש כל יום". באנגליתזה נשמע יותר טוב. ההרכב הזה עשה את ההארדקור הכי כבד שנעשה בעברית. ביטים כבדיםשחופרים בראש, ראפרים שספק מראפרפים-ספק מדברים-ספק צורחים. המילים לא היו הדגשהמרכזי כאן – אין מסר יותר מדי עמוק ב"עושים לכם שחמט-דוקרים אתכם כמומחט-מוזיקה שמזיזה לבחורות ת`תחת" אבל בעיני רבים (ואני אחד מהם) מדובר עלאחד ההרכבים המבוזבזים ביותר שצמחו כאן – בגלל שהם פשוט עושים טוב את מה שהםעושים.
אז מה נהיה?
נהיה אלבום, קודם כל. "עוד שקית" קוראים לו. ההרכב דעך יחד עםהלייבל "יאגא" של צ`ולו ונימי, לא לפני שהוא הוציא את אחד מהשירים הכיטובים בהיפ הופ בארץ שנקרא "מגיע מלמטה". לפעמים עדיין שומעים מאדוןאוגר משהו על חזרה של די די די ועל זה שהם עוד לא נעלמו, אבל זה כרגע כמו מפלגתהעבודה – שומעים שהם קיימים, אין הוכחות ממשיות לזה.
אגב, למרות שתיאורטית מדובר באחד ההרכבים הקשוחים בארץ, הפעם האחרונהשראיתי את שמו של ג`ינו הייתה בקרדיט של תכנית בערוץ הופ (הילד של בן דוד שלי, אלתשאלו)
איפה שומעים?
דבר ראשון אם ראפ כבד מאד עושה לכם טוב אתם מוזמנים לנסות ולאתר את הדיסקשל די די די בחנות "מאד מן" בתל אביב (דיזינגוף סנטר)
המייספייס שלהם הוא   http://www.myspace.com/dddmob2008  והמייספייס של חברי ההרכב נמצאבתוך העמוד.

מספרי הסיפורים
מי?
ההרכב המקורי של מספרי הסיפורים – מעין גרסה ישראלית לBone thugs n` harmony– היה מורכב מקליפטו ואבסטראקט – שני חבר`ה מחולון שידעו לזרוםבמהירות ולשלב מלודיות תוך כדי הרפרופ. אחרי הופעת בכורה מרשימה מאד ההרכב התפרק כשאבסטראקטעזב את ההרכב והצטרפו אליו הילה – ראפרית-זמרת אופרה(!) ונמרוד רשף – שמוכר לכולםמשבק ס`.
מה?
כאמור היפ-הופ בשילוב מלודיות היה העניין המרכזי כאן. ראפרים שעפים עלהביט, וכמו כל דבר שרשף מעורב בו – גם האלמנט החיצוני היה מעורב, כשהם היו עוליםעל הבמה בחליפות תואמות והציגו את עצמם כ"ראפ אלגנט".
אז מה נהיה?
נימי – כך לפי עדויות – הוא לא בנאדם שקל לעבוד איתו. עם התפרקות הלייבליאגא ירד גם ההרכב הזה לטמיון. מהילה וקליפטו לא נשאר זכר, נימי לעומת זאת חזרלעבוד עם שב"ק ס`.
איפה שומעים?
לאור העובדה שההרכב התפרק עוד לפני שהספיק להוציא משהו מסודר, לא שומעים. ישכל מיני קטעים שמסתובבים ברשת וניתנים להורדה. שיהיה בהצלחה עם זה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה